دوشنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳

Monday, May 13, 2024 GMT +3:30

آشنایی با HTML، زبان پایه کدنویسی وب

html

هنگامی که با مرورگر خود (به طور مثال برنامه فایرفاکس) صفحه وب (سایت، وبلاگ و...) را فراخوانی می کنیم، نتیجه معمولا به شکل کدهایی از سرور به مرورگر ارسال می شود، سپس این کدها توسط مفسر مرورگر پردازش شده و در نهایت معمولا به شکل یک صفحه جذاب و کاربردی نمایش داده می شود بدون اینکه متوجه شویم در پس این صفحه، کدنویسی منظم و استانداردی نهفته است، این کدها در واقع همان دستورات HTML (مخفف Hypertext Markup Language) هستند، زبانی که تقریبا تمام کسانی که دستی در دنیای وب دارند با آن سر و کار داشته یا لااقل اسم آن را بارها شنیده اند، HTML از زمان پیدایش (توسط Tim Berners-Lee) یعنی از سال 1980 میلادی تا امروز همواره روندی رو به رشد داشته، در اهمیت آن همین بس که حاصل کدنویسی برنامه نویسان وب (با هر زبان برنامه نویسی از جمله PHP، ASP.NET، Payton و...)، نهایتا به صورت خروجی HTML و در مرورگر کاربران نشان داده خواهد شد، لذا نقطه آغاز یادگیری دانش برنامه نویسی وب، آموزش و فراگیری این زبان است.

HTML زبان فرامتن یا Hypertext


منظور از عبارت Hypertext یا فرامتن بودن در HTML این است که اگرچه کدهای صفحات وب به صورت متن ساده نگاشته می شوند اما بعد از پردازش توسط مرورگر لزوما به صورت متنی دیده نخواهند شد و می توانند نماینده لینک، تصویر، صوت، ویدئو و محتوای غیرمتنی باشند، به عبارتی متن خطی در کدنویسی HTML بعد از پردازش می تواند به صورت محتوای غیرخطی یا فرامتن نمایان شود.

HTML زبان نشانه گذاری یا Markup


قبل از اینکه وارد دنیای کدنویسی وب شویم باید بدانیم که HTML زبانی قراردادی است، هدف از ایجاد این زبان در واقع نیاز به تعریف استانداردی فراگیر جهت استفاده در شبکه وب بود که بتوان با آن صفحات اینترنتی را ساخته و در برنامه هایی تحت عنوان مرورگر، نتیجه کار را مشاهده کرد، بدین منظور HTML از علائم نشانه گذاری تحت عنوان Tag استفاده می کند (و به همین دلیل آن را Markup می گویند)، تگ در واقع نشانه ای برای یک منظور در سند HTML است، عنوان مربوط به هر تگ نیز بین علامت های <> درج می شود، به طور مثال اگر بخواهیم متنی به صورت برجسته تر از سایر متن ها نمایش داده شود، آن را درون تگ strong یا b قرار می دهیم، به فرض:
<strong>متن برجسته</strong>
به این صورت هر تگ برای منظور خاصی استفاده می شود که با درک آنها می توان یک صفحه وب کاربردی ایجاد کرد، هرچند مرورگرها به کوچک یا بزرگ بودن تگ ها اهمیتی نمی دهند اما بهتر است به جز در موارد خاص، تگ ها را به صورت حروف کوچک استفاده کنیم تا سورس کدهای تمیزتر و خواناتری داشته باشیم.

اولین صفحه وب با کدهای HTML


برنامه Notepad را اجرا و کد زیر را در آن درج نمائید:
<!DOCTYPE html>
<html>
<head>
<meta charset="utf-8">
<meta name="viewport" content="width=device-width, initial-scale=1">
<title>وبگو | اولین صفحه HTML من</title>
<!-- Webgoo.ir -->
</head>
<body>
<h1>اولین صفحه من</h1>
<p>اولین پاراگراف من</p>
</body>
</html>
پیش نمایش
اکنون فایلتان را با پسوند html و با یونیکد UTF-8 ذخیره کنید (برای این کار از منوی File گزینه Save As را انتخاب کرده و در قسمت تعیین نام فایل، به جای پسوند txt، پسوند html را جایگزین کنید، در قسمت Encoding نیز عبارت UTF-8 را انتخاب نمائید، به طور مثال نام فایل در هنگام ذخیره سازی باید به صورت first-html-code.html باشد)، فایل را با یک مرورگر وب (مانند اینترنت اکسپلورر یا فایرفاکس) اجرا (Open) کرده و حاصل اولین کدنویسی وب خود را ببینید!
توضیح:
- با دقت در پیش نمایش نمونه کد HTML بالا ملاحظه می کنیم که مرورگرها کدهای HTML را در خروجی نمایش نمی دهند، بلکه اثر آنها بر متن و محتوا را به صورت خروجی چاپ می کنند.
- عبارت DOCTYPE html جهت تعریف نوع سند و راهنمای مرورگرهای وب در پردازش صحیح صفحه و تعیین نسخه HTML است، در نسخه های قدیمی تر HTML ممکن است این قسمت به صورت های دیگری باشد که این موضوع با توجه به هر نسخه مشخص می شود، در حال حاضر این قسمت را به همین صورت درج کنید.
- تگ head و body جز اصلی ترین تگ های HTML بوده که دربرگیرنده تگ های زیرمجموعه، عناصر مورد نیاز و محتوای درونی یک صفحه وب هستند، درون تگ head می توان از متاتگ ها (Meta Tags) استفاده کرد (در مورد متاتگ ها در آموزش های بعدی بیشتر خواهیم گفت)، همچنین خواهیم دید که در این قسمت می توان فایل های مربوط به استایل دهی CSS و کدنویسی JavaScript را وارد کرد (برای این مرحله از آموزش، صرف آشنایی با این اصطلاحات کفایت می کند، بعدها با این موارد به صورت تخصصی آشنا خواهیم شد).
- تگ title برای نمایش عنوان صفحه در مرورگر لازم است، این عنوان همان متنی است که در سربرگ مرورگر برای هر صفحه نمایش داده می شود.
- تگ h1 نشانگر سرتیترها است که می تواند مقادیری تا h6 داشته باشد، هرچه مقادیر عددی مقابل h بزرگتر باشد، اهمیت متن درون تگ کمتر است، به طور مثال تگ h1 مهمتر از تگ h3 است!
- تگ p در کدهای HTML نشانگر پاراگراف است، گفتیم که HTML زبان نشانه گذاری است و p در این نشانه گذاری نماینده پاراگراف است.
- اکثر تگ های HTML به صورت جفتی بوده و با افزودن یک اسلش (/) به ابتدای تگ آغازین بسته می شوند، این تگ ها اصولا شامل محتوایی درون خود هستند، به طور مثال:
<div>آموزش مقدماتی وب</div>
البته برخی تگ های HTML نیز تکی هستند و به خودی خود بسته می شوند، به طور مثال:
<br>
<hr>
یا:
<br />
<hr />
در نسخه های پیشین HTML برای تگ های تکی مانند br، hr و... درج اسلش پایانی ضرورت داشت اما در نسخه جدید HTML (در حال حاضر نسخه 5) این محدودیت رفع شده و می توان این نوع تگ ها را بدون اسلش پایانی به کار برد.
نکته 1: همان طور که گفتیم هدف از ایجاد زبانی به نام HTML (مخفف Hypertext Markup Language) در وب، در واقع به ضرورت ایجاد استانداردی تعریف شده برای یکسان سازی و سهولت کار برمی گردد، این زبان توسط کنسرسیوم جهانی وب یا W3C توسعه یافته و امروزه تبدیل به استانداردی فراگیر گشته است که توسط انواع مختلف مرورگرها و واسطه های کاربری در دستگاه ها و پلتفرم های مختلف (کامپیوتر، تلفن همراه و...) قابل پردازش است.
نکته 2: HTML در حقیقت یک زبان برنامه نویسی نیست بلکه بیشتر شبیه یک قرارداد با پیروی از اصولی منظم است (HTML زبان نشانه گذاری یا Markup است)، چرا که محدود به تگ ها و دستور عمل های خاصی است و خارج از چارچوب تعریف شده خود، قدرت مانور ندارد (HTML قادر به تصمیم گیری و شرط گذاری به آن صورت که در زبان های برنامه نویسی دیده می شود نیست)، اما از این جهت که زبان تفهیم خواسته های برنامه نویس از مرورگر تلقی می شود اهمیت زیادی دارد، یعنی وقتی در وب برنامه ای به یک زبان که در سرور اجرا می شود (مانند PHP) می نویسیم، هدف هر چه که باشد نهایتا معمولا باید خروجی خود را در بستر HTML به مرورگر انتقال دهیم، در واقع مرورگرها فقط زبان HTML را درک می کنند و با پردازش کدهای آن، نتیجه دلخواه را نمایش می دهند.
دسته بندی: آموزش مقدماتی » HTML
related مطالب بیشتر:
کار با تگ فرم (form) در HTML
متاتگ ها (Meta Tags) و کاربرد آنها در صفحات وب (HTML)
فرمت بندی و کار با متن و پاراگراف در HTML
ایجاد جدول با تگ table در HTML
کاربرد تگ font و ویژگی های فونت در HTML
دیدگاه
more ۶۷ دیدگاه برای این مطلب ارسال شده است.
more دیدگاه جدید بر اساس تاریخ ارسال در انتهای دیدگاه های موجود نمایش داده می شود.
۲۳:۴۱ ۱۳۹۱/۰۵/۱۵
من تازه وبلاگ نویسی رو شروع کردم و صرفا هدفم یادگیری اصول آن است. خیلی روان و خوب توضیح دادید. برای من که برنامه نویسی بلد نیستم خیلی خوب بود. ممنون
es
۱۳:۳۷ ۱۳۹۱/۰۹/۲۰
سلام
من از dreamweaver استفاده می کنم، اما در هنگام نوشتن کدها ، نرم افزار فاصله ها یا در واقع تو رفتگی ها رو رعایت نمی کنه . تمام منو ها رو هم گشتم چیزی پیدا نکردم . خواهشا یه راهنمایی کنید
thanks
این برنامه به طور پیش فرض برای زبان های برنامه نویسی (مانند PHP) یا اسکریپت نویسی (مانند JavaScript) کدها را به صورت درختی نشان می دهد، اما برای تنظیمات بیشتر از آیکن های کوچک سمت چپ، آخرین آیکن (Format Source Code) را انتخاب و تنظیمات مورد نظر را می توانید در این قسمت انجام دهید (تغییرات این قسمت باید با دقت انجام شود تا دچار مشکلات دیگر نشوید، در مورد زبان هایی مانند HTML ممکن است چنین قابلیتی وجود نداشته باشد).
نکته: می توانید برنامه هایی مانند PhpStorm را نیز امتحان کنید.
roya
۱۶:۵۴ ۱۳۹۱/۱۰/۱۰
ممنونم خوب بود.
ali
۲۳:۴۸ ۱۳۹۱/۱۱/۲۱
سلام چرا برای من وقتی میخوای سیو کنی، پسوند html نداره؟
پسوند html جزء پیش فرض های Notepad نیست، هنگام ذخیره کردن (به صورت دستی) به جای file.txt به صورت file.html نام فایل را وارد کنید!
۰۱:۳۳ ۱۳۹۱/۱۱/۲۸
سلام توضیحتون عالی بود یعنی به زبان ساده بود... من مدت زیادی هست که بلاگ دارم و الان مدتی هم میشه تصمیم دارم خودم طراحی و کد نویسی کنم.. اخه ایده های زیادی دارم که متاسفانه به دلیل اینکه برنامه نویسی یا اصول کار رو بلد نیستم نتونستم. میخواستم ازتون خواهش کنم یه مسیر رو پیش پام بزارید تا از بلاتکلیفی دربیام. میدونم که استعدادش رو دارم و میخوام به صورت حرفه ای ادامه بدم.
اینکه مشتاق فراگیری هستید جای خوشحالی دارد، مسلما با تلاش و پیگیری به هدفتان خواهید رسید.
در آموزش های بخش طراحی وب مطالبی در این خصوص منتشر کرده ایم، اما به طور خلاصه ابتدا به یک برنامه قوی برای کدنویسی وب احتیاج دارید، مانند Adobe Dreamweaver، PhpStorm یا نرم افزارهای متن باز مانند Aptana Studio، سپس سعی کنید مباحث HTML، CSS و جاوا اسکریپت را از پایه و کم کم یاد بگیرید و با کدهای کوچکتر تمرین کنید، بهترین راه برای فراگیری دانش وب، آزمایش و خطا است، پس تا می توانید تمرین کنید.
بعد از آشنایی با زبان های پایه می توانید به سمت برنامه نویسی پیشرفته تر مانند PHP یا ASP بروید و مهارتهای وب خودتان را تکمیل کنید.
در کنار این موارد دانستنی های عمومی وب و تکنیک های طراحی و استفاده از نرم افزارهایی مانند فتوشاپ را هم در نظر داشته باشید.
مهدی
۱۷:۲۳ ۱۳۹۲/۰۱/۳۱
سلام..
توی قسمت آموزش مقدماتی HTML تمام مطالب و مباحث این زبان رو پوشش دادید؟ یعنی منظورم اینه هر آنچه که برای یادگیری HTML نیازه رو گفتید یا نه قسمتهای دیگه ای هم مونده و فقط اینها نیست؟
راجع به بقیه چطور؟ CSS، جاوا اسکریپت، پی اچ پی و .. ؟
البته خب میدونم پی اچ پی مباحثش بیشتر از ایناست
با تشکر از زحمتی که می کشید..
خیر، در حال حاضر آموزش های مقدماتی در هیچ قسمتی کامل نیستند، مباحث به تدریج در حال تکمیل شدن هستند.
۰۰:۰۵ ۱۳۹۲/۰۳/۰۹
سلام خسته نباشید
من مطالبتون رو خوندم خیلی خوب بودن ولی مشکل منو حل نکرد متاسفانه
می خوام مثلا از یه اهنگی که خوشم میاد بذارم تو یکی از پستام وقتی روش کلیک میکنیم اون آهنگ بازشه و بخونه هر کاری کردم نمیشه
اهنگم رو کم حجم کردم و اپلودشم کردم و ادرسش رو گذاشتم تو قسمت درج لینکم وقتی روش کلیک می کنم به صورت دانلود باز می کنه
اگه میشه راهنماییم کنید که چی کار کنم وقتی روی اهنگ کلیک کنم شروع کنه به خوندن
ممنون
پخش آهنگ در وب روش های خاصی دارد که آموزش آن به طور کامل در سایت گفته شده، از قسمت جستجو عبارت "آهنگ" را وارد کنید.
حسین
۰۱:۳۱ ۱۳۹۲/۰۵/۰۱
سلام
با هزار بدبختی این سایت رو پیدا کردم مطالبش واضح و شیوا است خیلی راحت میشه یاد گرفت حالا این مطالب کامل هستن اگه کامل نیستن کدوماش کاملن بعد کی کامل میشن
قربونت
سعی شده تا هر مطلب در جای خود کامل باشد، منتها مباحث (به طور مثال مبحث HTML) هنوز کامل نیستند، به عبارتی بخشی از آموزش های مقدماتی تر منتشر شده و هنوز مباحث پیشرفته تری باقی مانده، انتشار مطالب در سایت آهسته و پیوسته است!
ف.خ
۱۹:۳۹ ۱۳۹۲/۰۵/۲۰
سلام
من خیلی دوست دارم برنامه نویسی یاد بگیرم
ولی هیچ آشنایی در این زمینه ندارم
میشه لطف کنید راهنماییم کنید از کدام قسمت از سایت تان شروع به مطالعه کنم ؟!
با تشکر
برای شروع به یادگیری برنامه نویسی وب، از HTML و سپس CSS شروع کنید.
م
۰۳:۴۰ ۱۳۹۲/۰۵/۲۹
سلام و خسته نباشید
ضمن تشکر فروان از این سایت مفید شما و حمایت ما به طرق مختلف برای برپا نگه داشتن این سایت کارآمد زمانی که تمامی مراحل رو به دستور شما انجام دادیم برای دیدن نتیجه کار در یک مرورگر همین کدها رو دوباره بهمون نشون میده . یک توضیحی بدهید . با سپاس
مرورگرها تگ ها را نمایش نمی دهند! لذا مشکلی در مراحل انجام شده وجود دارد، به طور مثال ممکن است فرمت فایل html یا htm نباشد، یا اینکه تگی به درستی بسته نشده، باید فایل خود را ارسال کنید تا بررسی شود.
hosein
۲۰:۵۱ ۱۳۹۲/۰۶/۰۵
ببخشید زبانهای برنامه نویسی وب زبانهای سطح بالا هستند و اینکه درسطح بندی زبانهای برنامه نویسی اسمی از این زبانها نیست.
در مورد زبان بودن یا نبودن HTML، به هر صورت حرف L در این عبارت به معنی Language است (HyperText Markup Language) و لذا در اصطلاح می توان به آن عنوان زبان اطلاق کرد (Markup نیز در اینجا یعنی روش نشانه گذاری برای جداسازی تگ ها از متن ساده)، هرچند نباید با زبان های برنامه نویسی مانند PHP، Java و... مقایسه شود.
غزل
۱۳:۴۰ ۱۳۹۲/۰۷/۱۷
سلام امیدوارم به سوالم زود جواب بدین من با استفاده از روش هایی که گفتین که البته خیلیم عالی و کامل بودن برنامه رو نوشتم اما رو صفحه ی وب خوب از آب در نیومد و یه سوال دیگه اینکه چطوری میشه تو برنامه نویسی شکلی مثل دلتا گذاشت بازم از راهنماییتون ممنونم
منظورتان از "خوب از آب در نیومد" مشخص نیست، لطفا مشکل را با جزئیات بیشتری توضیح دهید.
در مورد علامت های خاص، آموزشی جداگانه در سایت وجود دارد، عبارت "علامت" را در قسمت جستجو وارد کنید.
امید
۱۵:۳۲ ۱۳۹۲/۰۸/۰۱
خیلی عالیه ممنون
۱۲:۱۴ ۱۳۹۲/۰۸/۰۸
سلام.
خسته نباشید. سه خط اول چی هستند ؟ اینایی که قبل از head نوشته شدن. کار خاصی توی پیج انجام میدن؟ آدرس سایته مهمه که همین باشه؟
و اینکه حروف بزرگ و کوچک فرق می کنند توی کد نویسی ؟
DOCTYPE و مقادیر بعد از آن برای راهنمایی مرورگر جهت پیروی از استاندارد و نسخه مشخصی از HTML است، تگ html و مقادیر آن نیز برای تعیین شروع سند و در برخی نسخه ها مرجع XML صفحه است، در برخی نسخه های قدیمی تر HTML باید به سایت w3.org که مربوط به کنسرسیوم جهانی وب است و استانداردهای HTML را تعریف می کند ارجاع داده شود، بزرگ یا کوچک بودن حروف اهمیتی ندارد (استفاده از حروف کوچک توصیه می شود).
۱۰:۲۱ ۱۳۹۲/۰۸/۲۸
سلام خسته نباشین
مرسی از اموزش زیباتون . خیلی عالی بود
من تازه کارم و از امروز شروع کردم .
می شه راهنماییم کنید که از کجا شروع کنم.
برای طراح یا برنامه نویس وب شدن باید از مقدمات شروع کنید، یعنی آشنایی با مبانی وب و در گام بعدی زبان های HTML، CSS و سپس JavaScript، در نهایت به سمت زبان های سمت سرور مانند PHP یا ASP بروید.
more لطفا پیش از ارسال دیدگاه نکات زیر را مد نظر داشته باشید:
- به سوالات کلی، زمانبر، مبهم و مشکلاتی که تلاشی برای رفع آنها نکرده باشید پاسخ مختصر داده شده یا به بخش برنامه نویسی اختصاصی ارجاع داده می شوند.
- کدها و اسکریپت های طولانی را ترجیحا در یک صفحه وب آنلاین یا به صورت حساب موقت و آزمایشی قرار دهید تا امکان بررسی دقیق مشکل و خطایابی میسر باشد.
- تمام دیدگاه های ارسالی خوانده شده و برای هر کاربر مدت زمان لازم جهت پاسخگویی در نظر گرفته می شود، لطفا از طرح سوالات متعدد در بازه زمانی کوتاه خودداری کنید.



 refresh
10 × 10
8 × 3
20 × 20
=
آخرین دیدگاه ها
more برای دسترسی سریع به یادداشت مربوطه می توانید از لینک مطلب در کادر زیر استفاده کنید.
سعیدی
سلام می تونید اینو اصلاح کنید؟ چون من با توضیحات شما یاد نگرفتم خیلی ممنون اگه یکبار اصلاح کنید واسه بعد یاد...
۱۴۰۳/۰۲/۲۲

سعیدی
دست شما درد نکنه وقتی اینطوری تغییر میدم و به class می نویسم کار نمی کنه و ارور میده
۱۴۰۳/۰۲/۲۱

سعیدی
دست شما درد نکنه خیلی خوب بود این یکی رو چطوری فراخوانی کنم؟ این واسه مناسبت هاست خیلی ممنون
۱۴۰۳/۰۲/۱۹

سعیدی
با سلام آیا می شه این تابع رو بصورت class نوشت؟ میخوام وقتی کد ملی میدم با این تابع فراخوانی بشه و شهر...
۱۴۰۳/۰۲/۱۹

پرتو
مگه شما دارین اموزشش رو؟ آدرسش رو میزارید؟ یا اگر سایتی رو میشناسید که آموزش داده باشه معرفی کنید ممنون میشم من خیلی گشتم توی...
۱۴۰۳/۰۲/۱۸

پــرتو
سلام خوبید ؟ خسته نباشید گوشی پدرم شیاومی هست ایمیلمو ثبت کردم داخلش بعد می خواستم حذفش کنم نمیشد می گفت همه داده های توی...
۱۴۰۳/۰۲/۱۶

vip
خیلی ممنونم از شما خیلی عالی شد میشه مثل تبلیغ بلاگفا باشه یعنی زیر صفحه نمایش داده بشه و صفحه رو سیاه نکنه که تا...
۱۴۰۳/۰۲/۰۵

vip
با سلام و خسته نباشید استاد چند وقت پیش این کد رو از شما گرفتم این کد خیلی خوبه و کاربر رو هم...
۱۴۰۳/۰۲/۰۴

پـــرتو
سلام خسته نباشید شرمنده مزاحم میشم یه سوال داشتم می خواستم بپرسم که چرا بلاگفا باز نمیشه برام؟ کلا هر وبلاگی که مربوط به بلاگفا...
۱۴۰۳/۰۲/۰۲

هادی عبداله زاده
با تشکر از شما دوست عزیز با order_id درستش کردم موقع برگشت order_id رو بر می گردونه اینطوری کردم که از طریق اون شناسه...
۱۴۰۳/۰۱/۲۲

هادی عبداله زاده
با تشکر از شما برای ارسال درخواست درست بود و به بانک هم وصل شد فقط برای وریفای چیکارش کنم؟
۱۴۰۳/۰۱/۲۲

هادی عبداله زاده
با سلام و خسته نباشید سال نو شما مبارک من یه کد واسه انتقال به درگاه دارم واسه زرین پال هست ...
۱۴۰۳/۰۱/۲۰

پـــرتو
ببخشید ممنون از جوابتون ولی یه سوال اگر بخوام همون شماره رو با حساب کاربری جدید با همون شماره رو داشته باشم داده های قبلی...
۱۴۰۳/۰۱/۱۹

حسین بلاگ
من یه صفحه ارسال متن دارم میخوام کاربرها وقتی واسه م پیام میدن وقتی روی اون دکمه کلیک می کنن بهشون بگه لطفا صبر...
۱۴۰۳/۰۱/۱۹

شریفی
سلام و عرض احترام سال نو رو بهتون تبریک میگم انشالله سال خوبی داشته باشین یه سرویس وبلاگدهی داریم که قصد داریم به...
۱۴۰۳/۰۱/۱۵

فرهادی
سلام ببخشید یه مشکل دارم این صفحه رو نگاه کنید چند بار توی سورس تکرار شده نمی تونم الگوی توضیحاتش رو استخراج...
۱۴۰۳/۰۱/۱۰

فرهادی
با تشکر از شما یه مشکل دیگه برام پیش اومده واسه این کد وقتی echo می گیرم تومان باهاش میاد وقتی میخوام فقط...
۱۴۰۳/۰۱/۰۹

سید صالح
با سلام و خسته نباشید من یک فرم ساده دارم که کاربر باید پر کنه چون سوال امنیتی و اینا نداره ربات ها همه...
۱۴۰۳/۰۱/۰۷

فرهادی
با تشکر از شما یه سوال دیگه هم دارم توی تعدادی از سایتهای فروشگاهی صفحات سایت مپ به جای لینک صفحات حاوی لینکهایی هستند...
۱۴۰۳/۰۱/۰۶

فرهادی
با سلام و درود سال نو رو بهتون تبریک میگم یه سوال من میخوام لینکهای داخل صفحه sitemap.xml سایتها رو دربیارم کدش رو هم...
۱۴۰۳/۰۱/۰۲
  در انتظار بررسی: ۰
 پاسخگویی به سوالات ممکن است تا ۲۴ ساعت زمان ببرد.