سه شنبه ۰۱ خرداد ۱۴۰۳

Tuesday, May 21, 2024 GMT +3:30
دسته بندی
×

مفهوم پلتفرم (Platform) و فریم ورک (Framework)

web-platform-framework

پلتفرم (Platform) و فریم ورک (Framework)، دو مفهوم پرکاربرد در دنیای کامپیوتر و برنامه نویسی هستند که بارها نامشان را شنیده و در مورد آنها مطالبی خوانده ایم، از آنجایی که این دو عبارت معمولا در کنار هم و یا حتی بعضا و به اشتباه به جای هم استفاده می شوند ممکن است این تصور در ذهنمان شکل گرفته باشد که این دو به یک معنی و مترادف هستند، البته با بررسی دقیق تر خواهیم دید که این تصور صحیح نیست و هر کدام از واژه های مزبور بار معنایی خاصی دارند و معرف مفهوم ویژه ای هستند، برای آشنایی بیشتر در یادداشت پیش رو نگاهی خواهیم داشت به مفهوم پلتفرم و فریم ورک در برنامه نویسی و به طور خاص در برنامه نویسی وب.

پلتفرم (Platform)


پلتفرم (Platform) در واقع بستری است که برنامه های نرم افزاری نوشته شده برای یک وسیله در آن قابل اجرا و استفاده است، این بستر هم شامل ملزومات سخت افزاری (مانند نوع سیستم و CPU) و هم شامل ملزومات نرم افزاری (مانند سیستم عامل) است، به طور مثال برنامه های کاربردی و بازی هایی که همه روزه با آنها سر و کار داریم بدون وجود دستگاه هایی مانند کامپیوترهای شخصی (PC)، تلفن های همراه، لپ تاپ ها، کنسول های بازی و... عملا قابل استفاده نیستند (سخت افزار) و از طرفی هر برنامه ای در یک سیستم عامل خاص (و یا حتی تحت نسخه خاص) قابل اجرا است (نرم افزار) که در مجموع به آنها پلتفرم می گوییم، مانند پلتفرم ویندوز XP 64 Bit، پلتفرم ویندوز 10، پلتفرم ویندوز موبایل، پلتفرم لینوکس، پلتفرم اندروید، پلتفرم جاوا، پلتفرم PC، پلتفرم XBOX و...، یا در حوزه وب در حال حاضر برنامه های نوشته شده به زبان ASP.NET نیاز به سرور با سیستم عامل به فرض ویندوز 2008 دارند (پلتفرم ویندوز سرور 2008)، با دقت در عبارت متوجه می شویم که یک پلتفرم در واقع معرف ملزومات سخت افزاری (سرور) و همچنین ملزومات نرم افزاری (سیستم عامل ویندوز سرور 2008) مورد نیاز برای اجرای یک برنامه کاربردی (ASP.NET) است، همچنین ممکن است به نسخه ویژه یک نرم افزار نیز اشاره شده باشد (نسخه 2008)، یا در مورد PHP می توان به پلتفرم لینوکس سرور یا ویندوز سرور اشاره کرد که در واقع به معنی سروری است که روی آن سیستم عامل لینوکس یا ویندوز نصب و فعال باشد و لذا به طور خلاصه می گوییم PHP با پلتفرم لینوکس سرور یا ویندوز سرور قابل اجرا و سازگار است.

فریم ورک (Framework)


فریم ورک (Framework) در لغت به معنی "چارچوب" است و منظور از فریم ورک نرم افزاری، قابلیتی است که معمولا با کمک گرفتن از مجموعه ای از دستورالعمل ها، کتابخانه ها، رابط کاربری، کلاس ها و در کل امکانات فراهم شده از جانب یک نرم افزار یا یک زبان برنامه نویسی، ساختاری جدید ایجاد می کند تا به کارگیری آن نرم افزار یا زبان برنامه نویسی در راستای اهداف ایجاد فریم ورک، ساده تر و نتیجه با سهولت بیشتری محقق گردد، به عبارتی هدف از ایجاد فریم ورک ها معمولا فراهم نمودن ساز و کاری است که بتوان از امکانات یک نرم افزار یا زبان برنامه نویسی به نحو سریع تر و در برخی موارد کاملتر و حرفه ای تر استفاده کرد، فریم ورک ها در مقایسه با کتابخانه های نرم افزای، به لحاظ مفهومی از وسعت بیشتری برخوردارند (هرچند به دلایلی مانند تجملی بودن اصطلاح فریم ورک، برخی سازندگان کتابخانه ها، محصول خود را با اصطلاح فریم ورک نیز می نامند)، به طور مثال یک کتابخانه (مانند jQuery برای JavaScript) صرفا یک کتابخانه است اما فریم ورک (مانند Zend یا CakePHP برای PHP) خود می تواند مجموعه ای از کتابخانه ها و ملزومات دیگر باشد، کتابخانه ها معمولا به صورت بسته هستند و قابلیت توسعه پذیری ندارند، یک متد از کتابخانه بر اساس API آن فراخوانده شده و نتیجه برگردانده می شود، اما فریم ورک ها معمولا ساختار خاص خود را تحمیل می کنند که در چارچوب آن، قابلیت توسعه پذیری فراهم می شود، وجه تمایز دیگر این دو در اصطلاحی به نام معکوس بودن کنترل (Inversion of Control) است، در کتابخانه ها معمولا مجموعه ای از توابع وجود دارند که در هنگام استفاده از آن کتابخانه، صرفا به فراخوانی متد مورد نظر خود می پردازیم (به عبارتی ما متد را صدا می زنیم) و آن بخش از متد اجرا می شود، اما فریم ورک همه چیز را تحت کنترل خود در می آورد و چارچوب خاصی را مشخص می کند که صرفا می توانیم در همان چارچوب، تنظیمات دلخواه خود را اعمال نمائیم (فریم ورک در زمان اجرا، تنظیمات ما را می خواند یا به عبارتی صدا می زند و بر همان اساس نتیجه تولید می شود)، باید مد نظر داشت که استفاده یا عدم استفاده از فریم ورک می تواند بسته به موقعیت و نیاز، امری صحیح و ضروری یا در عین حال زائد و اشتباه تلقی شود، مخصوصا این امر در وب نمود بارزتری دارد، چرا که سرعت پردازش و سبکی برنامه از ارکان کلیدی در موفقیت سایت های وب هستند و فریم ورک ها معمولا به این مقوله آسیب می زنند، با این وجود نیاز به برخی امکانات ویژه، تسریع در روند اجرای پروژه و ایجاد رویه یکسان و هماهنگی در کارهای گروهی می تواند از علل گرایش به استفاده از فریم ورک باشد.
دسته بندی: مهارتهای وب » دانستنی ها
related مطالب بیشتر:
آموزش کاربردی عبارات با قاعده (Regular Expressions)
لیست کدهای وضعیت HTTP و معنی خطاهای سرور
چگونه با برنامه Outlook ایمیل ارسال و دریافت کنیم؟
اصطلاحات و مفاهیمی که مدیر سایت باید بداند!
IP چیست و چه کاربردی دارد؟
دیدگاه
more ۴۸ دیدگاه برای این مطلب ارسال شده است.
more دیدگاه جدید بر اساس تاریخ ارسال در انتهای دیدگاه های موجود نمایش داده می شود.
alireza
۱۶:۵۱ ۱۳۹۱/۱۰/۰۱
ممنون از این آموزش مفید .
ansherli
۱۹:۵۱ ۱۳۹۱/۱۰/۰۱
مطلب خوبی بود
من هر روز برای پروژم به این سایت مراجعه می کنم و بسیار عالیه
تشکر از زحمات شما
محمد
۱۶:۱۱ ۱۳۹۱/۱۰/۰۳
ببخشید. قصد جسارت ندارم. در این صفحه و چند صفحه دیگر از عبارت راجب آنها یا راجب آن استفاده کرده اید که از نظر املایی اشتباه است. راجع به صحیح است. ممنون.
سلام
از اینکه تا این حد به نگارش مطالب توجه دارید ممنونیم، اما "راجع به" یک کلمه عربی است و به معنی بازگشت و ارجاع به چیزی، اما کلمه "راجب" فارسی است و به معنی پیرامون و درباره چیزی، حال ما راجع به پلتفرم و فریم ورک مطالبی خوانده ایم یا راجب آنها؟
البته پاسخ دقیق را باید از اساتید ادبیات فارسی جویا شد.
۱۹:۳۲ ۱۳۹۱/۱۰/۱۷
مطلب خیلی مفیدی بود. بسیار عالی و ساده مفهوم پلتفرم و فریم‌ورك رو توضیح دادید.
reza
۲۱:۴۵ ۱۳۹۱/۱۰/۲۴
با عرض سلام و خسته نباشید
بهترین فریم ورک php چیست ؟
آیا لازم است که اصلا از فریم ورک استفاده نماییم ؟
سلام
نمی توان گفت کدام یک (zend، cakephp و...) بهترین است چون هر کدام ممکن است در زمینه خاصی بهتر عمل کند، اما در کل zend framework شهرت و کاربرد بیشتری دارد، اما اینکه استفاده از فریم ورک (آماده) لازم است یا خیر؟ به طور کلی خیر، مگر در موارد ضروری، به فرض اگر نتوانید قابلیتی را در php به صورت مستقیم داشته باشید (به عنوان مثال خروجی به صورت pdf برای حروف فارسی) شاید در چنین شرایطی استفاده از فریم ورک صحیح باشد، اما توصیه می شود تا حد امکان از فریم ورک های خود نوشت (شخصی) استفاده شود، چرا که هم باعث افزایش مهارت و دانش برنامه نویسی می شود، هم با ساختار کدها آشناییم و می توانیم آن را به مرور توسعه دهیم، هم از موارد غیر ضروری که ممکن است در فریم ورک های آماده باشد و به آنها نیاز نداریم اجتناب می شود (بهبود سرعت) و...
در کل فریم ورک ها به دلیل ماهیت خاصشان قابلیت های ویژه را به صورت ساده تر در اختیارمان قرار می دهند ولی ممکن است به خیلی از آنها اصلا نیازی نداشته باشیم و مجموعه ای از کلاس ها و توابع را در صفحه وارد کنیم که هیچ کاربردی ندارند و صرفا پردازش برنامه را (کم و بیش) کندتر می کنند.
۱۵:۵۴ ۱۳۹۱/۱۱/۲۱
خیلی ممنون. عالی بود
علی
۱۴:۰۲ ۱۳۹۱/۱۲/۰۴
سلام
ببخشید شاید مورد قابل گفتن نباشه. و ایراد نبایدگرفت اما دیدم دارید به عنوان مرجع کار می کنید لذا غلط املایی گرفتم
راجب = اشتباه
راجع به = درست
در محاوره همون اولی بیان و شنیده میشه
عذر خواهی
سلام
خواهش می کنیم، ممنون از اینکه توجه دارید.
علی
۱۴:۰۳ ۱۳۹۱/۱۲/۰۴
ببخشید توضیح و الان دیدم شرمنده . درسته
۱۲:۵۹ ۱۳۹۲/۰۴/۱۳
سلام دوستان به تازگی فریم ورک جدیدی با نام فریم ورک گتنا منتشر شده است که هم راهنمای فارسی دارد و هم فیلم های متعدد رایگان برای آن تولید شده است از طریق سایت www.gtna.net می توانید آن را به رایگان دانلود کنید توجه کنید که دکمه خرید دارد اما محصولات رایگان است و لینک دانلود قابل مشاهده است .
امین
۱۸:۲۶ ۱۳۹۲/۰۴/۲۳
بسیار عالی
ممنونم
narges
۱۹:۲۵ ۱۳۹۲/۰۹/۱۹
ممنون خیلی خوب بود اگه ممکنه در مورد sql server هم توضیح بدید که با هاش چه استفاده هایی می کنند.
SQL Server سیستم مدیریت دیتابیس تولید شرکت مایکروسافت است و به همین دلیل مورد استفاده برنامه نویسان زبان هایی مانند ASP.NET قرار می گیرد، به کمک این سیستم می توانید برای برنامه های مایکروسافتی خود پایگاه داده بسازید و آن را مدیریت کنید.
فاطمه
۱۳:۴۸ ۱۳۹۲/۱۱/۲۷
در مورد راجب که فرمودید کلمه ای فارسی است باید بگویم اصل آن همان کلمه عربی راجع به به معنی رجوع به است که در اثر استعمال در فارسی به صورت راجب درآمده و کلا از نظر نگارشی اشتباه است.
بله ظاهرا استفاده از این کلمه در کل صحیح نیست نه "راجع به" و نه "راجب"! شاید "پیرامون" بهترین جایگزین باشد، به هر حال ممنون از مشارکت شما.
ابوالفضل
۱۵:۰۰ ۱۳۹۲/۱۱/۲۹
یک پلتفرم که برنامه نیکا در آن درست اجرا نشود
منظور واضح نیست!
۲۲:۲۸ ۱۳۹۳/۰۲/۰۲
بنده از یک نظر با فریم ورک مخالفم. خیلی ها فکر میکنن اگر از روز اول برن سمت یک فریم ورک خاص (مثلا zend یا codeigniter برای PHP) میتونن کارها رو سریعتر انجام بدن در حالیکه اگر کسی با اصول اولیه و ساختار پایه ای یک زبان اسکریپت نویسی آشنایی نداشته باشد کار کردن با فریم ورک بیشتر باعث سردرگمی و گیجی شخص خواهد شد. بهترین و اصولی ترین راه برای کار با یک زبان برنامه نویسی، بالازدن آستین ها و داشتن همت عالی و پیدا کردن یک text editor ساده مثل ++notepad است که سنگ بنای آینده شما در زمینه کد نویسی خواهد بود.
وقتی کاملا فهمیدید که دارید چکار می کنید و تمام قسمتهای اسکریپت را خودتان کد بزنید ، اونوقت می فهمید که این اطمینان خاطر و اعتماد به نفس از کاری که می کنید هست که شما رو سریعتر از همه ابزار های دیگه جلو میبره. من اینها رو میگم چون این دقیقا کاری بود که خودم انجام دادم. روزها و هفته های اول خیلی برام سخت بود ولی الان مثل روز برام روشنه که دارم چکار می کنم. من هیچ آشنایی با هیچ کدوم از تکنولوژی های وب نداشتم حتی HTML ولی حالا با PHP MySQL javascript JQuery CSS HTML کار میکنم و لذت میبرم. همه اینها کمی بیشتر از 3 ماه طول کشید. نتیجش هم سایت خودم "بازار روز" هستش که هر روز دارم کاملترش میکنم.
اینم آدرسش: www.bazar-rooz.ir
پیشنهاد من اینه که نترسید و از ساده ترین وسایل و امکانات شروع کنید و برید جلو. اگه هدف داشته باشید از پس هر کاری بر میاید.
خیلی ممنون از مشارکت شما در بحث و به اشتراک گذاری تجربیاتتان.
۲۲:۲۷ ۱۳۹۳/۰۲/۰۷
ممنون
عالی بود
more لطفا پیش از ارسال دیدگاه نکات زیر را مد نظر داشته باشید:
- به سوالات کلی، زمانبر، مبهم و مشکلاتی که تلاشی برای رفع آنها نکرده باشید پاسخ مختصر داده شده یا به بخش برنامه نویسی اختصاصی ارجاع داده می شوند.
- کدها و اسکریپت های طولانی را ترجیحا در یک صفحه وب آنلاین یا به صورت حساب موقت و آزمایشی قرار دهید تا امکان بررسی دقیق مشکل و خطایابی میسر باشد.
- تمام دیدگاه های ارسالی خوانده شده و برای هر کاربر مدت زمان لازم جهت پاسخگویی در نظر گرفته می شود، لطفا از طرح سوالات متعدد در بازه زمانی کوتاه خودداری کنید.



 refresh
10 × 10
2 × 5
20 × 20
=
آخرین دیدگاه ها
more برای دسترسی سریع به یادداشت مربوطه می توانید از لینک مطلب در کادر زیر استفاده کنید.
سعیدی
سلام می تونید اینو اصلاح کنید؟ چون من با توضیحات شما یاد نگرفتم خیلی ممنون اگه یکبار اصلاح کنید واسه بعد یاد...
۱۴۰۳/۰۲/۲۲

سعیدی
دست شما درد نکنه وقتی اینطوری تغییر میدم و به class می نویسم کار نمی کنه و ارور میده
۱۴۰۳/۰۲/۲۱

سعیدی
دست شما درد نکنه خیلی خوب بود این یکی رو چطوری فراخوانی کنم؟ این واسه مناسبت هاست خیلی ممنون
۱۴۰۳/۰۲/۱۹

سعیدی
با سلام آیا می شه این تابع رو بصورت class نوشت؟ میخوام وقتی کد ملی میدم با این تابع فراخوانی بشه و شهر...
۱۴۰۳/۰۲/۱۹

پرتو
مگه شما دارین اموزشش رو؟ آدرسش رو میزارید؟ یا اگر سایتی رو میشناسید که آموزش داده باشه معرفی کنید ممنون میشم من خیلی گشتم توی...
۱۴۰۳/۰۲/۱۸

پــرتو
سلام خوبید ؟ خسته نباشید گوشی پدرم شیاومی هست ایمیلمو ثبت کردم داخلش بعد می خواستم حذفش کنم نمیشد می گفت همه داده های توی...
۱۴۰۳/۰۲/۱۶

vip
خیلی ممنونم از شما خیلی عالی شد میشه مثل تبلیغ بلاگفا باشه یعنی زیر صفحه نمایش داده بشه و صفحه رو سیاه نکنه که تا...
۱۴۰۳/۰۲/۰۵

vip
با سلام و خسته نباشید استاد چند وقت پیش این کد رو از شما گرفتم این کد خیلی خوبه و کاربر رو هم...
۱۴۰۳/۰۲/۰۴

پـــرتو
سلام خسته نباشید شرمنده مزاحم میشم یه سوال داشتم می خواستم بپرسم که چرا بلاگفا باز نمیشه برام؟ کلا هر وبلاگی که مربوط به بلاگفا...
۱۴۰۳/۰۲/۰۲

هادی عبداله زاده
با تشکر از شما دوست عزیز با order_id درستش کردم موقع برگشت order_id رو بر می گردونه اینطوری کردم که از طریق اون شناسه...
۱۴۰۳/۰۱/۲۲

هادی عبداله زاده
با تشکر از شما برای ارسال درخواست درست بود و به بانک هم وصل شد فقط برای وریفای چیکارش کنم؟
۱۴۰۳/۰۱/۲۲

هادی عبداله زاده
با سلام و خسته نباشید سال نو شما مبارک من یه کد واسه انتقال به درگاه دارم واسه زرین پال هست ...
۱۴۰۳/۰۱/۲۰

پـــرتو
ببخشید ممنون از جوابتون ولی یه سوال اگر بخوام همون شماره رو با حساب کاربری جدید با همون شماره رو داشته باشم داده های قبلی...
۱۴۰۳/۰۱/۱۹

حسین بلاگ
من یه صفحه ارسال متن دارم میخوام کاربرها وقتی واسه م پیام میدن وقتی روی اون دکمه کلیک می کنن بهشون بگه لطفا صبر...
۱۴۰۳/۰۱/۱۹

شریفی
سلام و عرض احترام سال نو رو بهتون تبریک میگم انشالله سال خوبی داشته باشین یه سرویس وبلاگدهی داریم که قصد داریم به...
۱۴۰۳/۰۱/۱۵

فرهادی
سلام ببخشید یه مشکل دارم این صفحه رو نگاه کنید چند بار توی سورس تکرار شده نمی تونم الگوی توضیحاتش رو استخراج...
۱۴۰۳/۰۱/۱۰

فرهادی
با تشکر از شما یه مشکل دیگه برام پیش اومده واسه این کد وقتی echo می گیرم تومان باهاش میاد وقتی میخوام فقط...
۱۴۰۳/۰۱/۰۹

سید صالح
با سلام و خسته نباشید من یک فرم ساده دارم که کاربر باید پر کنه چون سوال امنیتی و اینا نداره ربات ها همه...
۱۴۰۳/۰۱/۰۷

فرهادی
با تشکر از شما یه سوال دیگه هم دارم توی تعدادی از سایتهای فروشگاهی صفحات سایت مپ به جای لینک صفحات حاوی لینکهایی هستند...
۱۴۰۳/۰۱/۰۶
  در انتظار بررسی: ۰
 پاسخگویی به سوالات ممکن است تا ۲۴ ساعت زمان ببرد.