i
در حال برنامه نویسی و آماده سازی نسخه جدید «وبگو» هستیم، در این نسخه قابلیت ها و ظاهر سایت به کلی متفاوت و کاملتر خواهد بود، این فرآیند زمانبر و از مدتی پیش شروع شده و همچنان ادامه دارد، روند پیشرفت پروژه در این قسمت به صورت درصدی مشخص است و به تناوب به روزرسانی می شود.
نکته:
با توجه به تاریخ نگارش آموزش های سایت و پیشرفت تکنولوژی های مرتبط با وب در سالیان اخیر، محتوای برخی از مطالب قدیمی ممکن است نیاز به ویرایش و به روزرسانی داشته باشند که این کار هم زمان با تهیه نسخه جدید «وبگو» به مرور در حال انجام است، لطفا در استفاده از مطالب سایت به این نکته دقت داشته و حتی المقدور از چند منبع مختلف استفاده نمائید.
article

چگونه سایت یا وبلاگ را برای موتورهای جستجو بهینه سازی کنیم؟

web-seo

یک سایت، وبلاگ یا هر فعالیت مرتبط دیگر در فضای وب که به صورت عمومی در دسترس باشد برای ادامه حیات و داشتن انگیزه کافی معمولا قبل از هر چیز به جلب بازدیدکننده و کاربر نیازمند است تا مخاطب کالا یا خدماتی را که عرضه می کند پیدا کرده و بازخورد فعالیت های خود را مشاهده کند، از طرفی در دنیای وب جستجو نقش کلیدی دارد و اغلب ما از این طریق با سایت ها، وبلاگ ها و در کل صفحات وب آشنا می شویم، قاعدتا ایجاد دیتابیس اطلاعاتی برای این نوع جستجو با توجه به حجم بسیار زیاد داده های موجود در فضای وب کار چندان ساده ای نیست و هر شخص یا شرکتی نمی تواند چنین سیستمی را پیاده سازی کند، از این رو شرکت های بزرگی چون گوگل ایجاد شده اند که با سرمایه گذاری کلان در این حوزه نیازهای کاربران را مرتفع می کنند، این شرکت ها که ما آنها را تحت عنوان موتورهای جستجو می شناسیم با الگوریتم ها و قوانین خاصی صفحات وب را بررسی کرده و به هر صفحه امتیاز و رتبه ای اختصاص می دهند، هرچه مجموع امتیاز یک صفحه بالاتر باشد احتمال نمایش آن صفحه در قسمت های ابتدایی جستجو بیشتر خواهد بود، لذا بسیار مهم است که بدانیم چگونه باید سایت یا وبلاگ خود را برای موتورهای جستجو بهینه سازی کنیم، در وب به این دانش SEO (مخفف Search Engine Optimisation) یا بهینه سازی برای موتورهای جستجو گفته می شود که در این مطلب به اختصار در این رابطه خواهیم گفت.

SEO چیست و در وب چه اهمیتی دارد؟


همان طور که اشاره شد فعالیت حرفه ای در دنیای وب به سیستم جستجو وابستگی زیادی دارد و از آنجایی که این سیستم توسط موتورهای جستجویی چون گوگل تعریف می شود، مهم است که سایت یا وبلاگمان را بر اساس اصول آنها پیاده سازی کنیم تا در دنیای رقابتی وب که کسب و کارهای مشابه در آن معمولا به تعداد زیاد وجود خواهند داشت، رتبه بهتر و بالاتری بدست آوریم، تجربه ثابت کرده که کاربران در هنگام جستجو معمولا بر روی نتایجی کلیک می کنند که در صفحات نخستین و در رده های ابتدایی باشد، لذا کسب جایگاه بهتر می تواند شانس دیده شدن فعالیتمان را به همان نسبت افزایش دهد،اما کسب این جایگاه به هیچ وجه اتفاقی نیست و برای آن الگوریتم ها و قوانین خاصی تعریف شده، هرچه ما صفحه وب خود را برای این الگوریتم ها بهینه سازی کنیم به همان نسبت نتیجه بهتری کسب خواهیم کرد و در واقع SEO دانشی است متشکل از مجموعه اصول و قوانینی که رعایت آنها سایت یا وبلاگمان را برای موتورهای جستجو بهینه سازی می کند، در ادامه به اختصار نکاتی گفته می شود که دانستن آنها برای هر کسب و کار تحت وبی لازم و ضروری است.

برای ایجاد محتوا وقت و حوصله صرف کنیم


نکته کلیدی و اساسی هر سایت یا وبلاگی وجود محتوای خوب و کاربرپسند است که وقت و حوصله کافی برای ایجاد آن صرف شده باشد، گام اول ما در رسیدن به هدفمان انتشار مطالب کاربردی و مفید است چرا که اولین رسالت ما و هدفی که کاربران به دنبال آن هستند معمولا کسب نتایج مورد انتظار از مراجعه به صفحه وبی است که روی لینک آن کلیک می کنند، نوشتن در وب از اصول خاص خود پیروی می کند از جمله اینکه باید سعی کنیم تیتر و محتوای مطالبمان را مطابق نیاز کاربران انتخاب نمائیم و مختصر و مفید بنویسیم، در واقع باید تعادلی بین حجم اطلاعات و حوصله کاربران برقرار کنیم که شاید بدست آوردن این مهارت تا حدود زیادی به تجربه نیز بستگی داشته باشد.

رعایت استاندارد کدنویسی و معتبرسازی کدها


اگر قالب سایت یا وبلاگمان را خودمان طراحی می کنیم باید حتما از ابزارهای سنجش اعتبار (مانند سرویس اعتبارسنجی سایت w3.org که در آدرس validator.w3.org در دسترس است) استفاده کنیم، البته خیلی از سایت ها و وبلاگ ها هستند که با وجود داشتن رتبه ای خوب در موتورهای جستجو از استاندارد کدنویسی برخوردار نیستند، اگرچه کسب رتبه و جایگاه مناسب در جستجو صرفا به کدنویسی مربوط نمی شود اما باید به یاد داشته باشیم که در دنیای رقابتی وب، بین دو پایگاه یکسان از هر لحاظ آن سایت و وبلاگی بالاتر است که استانداردهای بیشتری را رعایت کرده باشد، از طرفی کدنویسی استاندارد کمک خواهد کرد تا مدیریت بهتر و ساختار منظم تری داشته باشیم.

محتوای خود را به درستی ایجاد و منتشر کنیم


بر خلاف انتشار محتوا به صورت کتاب، روزنامه، مجله  و... که صرفا جنبه دیداری در آنها اهمیت دارد، بحث انتشار محتوا در وب به جنبه های غیردیداری و کدنویسی نیز می پردازد، برای مثال تصاویر منتشر شده در وب باید متن جایگزین تصویر (alt) و اندازه طول و عرض داشته باشند چرا که این اطلاعات در شرایط مختلف به مرورگر کمک خواهد کرد تا تجربه کاربری بهتری را ارائه کند همچنین این اطلاعات می توانند در هنگام جستجوی کاربران بسیار کاربردی باشند، موارد دیگری که باید به آنها توجه کنیم این است که از تغییر اندازه پیش فرض تصاویر خودداری نمائیم، برای عناصر موجود در فرم ها در حد امکان برچسب (label) مرتبط مهیا کنیم، از سرتیترها به حد نیاز استفاده نماییم، سرتیترها تگ های h1 تا h6 هستند.

از فید RSS و نقشه XML استفاده کنیم


فید یا خوراک RSS شیوه ای است که مدیران سایت ها و وبلاگ ها از طریق آن لینک ها و خلاصه ای از آخرین محتوای به روز شده خود را جهت اطلاع رسانی سریع به مخاطبانشان منتشر می کنند، این شیوه علاوه بر مخاطبان حقیقی (انسان ها) می تواند برای ربات های جستجوگر نیز مورد استفاده قرار گیرد، این ربات ها به صورت خودکار و به تناوب با مراجعه به فید RSS که در آدرسی مشخص و از پیش تعریف شده قرار دارد می توانند از روند به روزرسانی محتوا اطلاع کسب کنند، به روز بودن محتوا در SEO امتیاز بسیار مثبتی محسوب می شود و به همین دلیل استفاده از فید RSS در زمینه بهینه سازی برای موتورهای جستجو اهمیت زیادی دارد و بسیار مفید و کاربردی خواهد بود، علاوه بر سیستم RSS، موتورهای جستجوگر معروف از جمله گوگل (Google)، بینگ (Bing)، یاهو (Yahoo) و... جزء پروتکلی به نام نقشه سایت یا Sitemap هستند و از شیوه ای استاندارد که توسط این پروتکل تعریف شده پیروی می کنند، با فراهم کردن نقشه XML از لینک های سایت و وبلاگمان و ثبت آن در ابزار وبمستر این موتورهای جستجو می توان تا حدود زیادی اطمینان حاصل کرد که تمام محتوای سایت یا وبلاگمان به درستی در دسترس بوده و به موتورهای جستجو معرفی می شوند، البته متاسفانه این سیستم برای وبلاگ هایی که در سرویس دهنده های رایگان داخلی ساخته می شوند معمولا قابل استفاده نیست مگر اینکه خود سرویس دهنده وبلاگ این امکان را فعال کرده باشد.

تکلیفمان را با لینک های داینامیک و استاتیک مشخص کنیم!


آدرس ها (URL ها) در وب معمولا به دو صورت استاتیک و داینامیک تعریف می شوند، تفاوت آدرس های استاتیک با آدرس های داینامیک در این است که در URL های استاتیک پارامترها و علامت های خاص مانند ?، = و... به کار نرفته است، به طور مثال به دو آدرس فرضی زیر توجه کنید:
http://yoursite.com/learn?com=books&id=33  ===>   داینامیک
http://yoursite.com/learn/books/33  ===>   استاتیک
بعضا شاهد این موضوع هستیم که توصیه می شود از URL های استاتیک به جای آدرس های داینامیک استفاده کنیم، چرا که از لحاظ موتورهای جستجو بهینه تر هستند و به لحاظ فنی قابلیت های بیشتری در اختیار بازدیدکنندگان قرار می دهند، به طور مثال بخاطرسپاری یا کپی و به اشتراک گذاری آنها ساده تر خواهد بود، ضمن اینکه به لحاظ مخفی بودن ساختار سیستم مدیریت محتوای سایت می توانند نکته مثبتی در بحث امنیت باشند، به همین دلایل خیلی از مدیران سایت ها و برخی از سیستم های مدیریت محتوا از تکنیک هایی مانند دوباره نویسی (Rewrite) آدرس ها در htaccess استفاده می کنند، اما واقعیت این است که از نظر موتورهای جستجو و قابلیت کاوش و نمایش، فرق چندانی بین یک URL داینامیک با پارامترهای کوتاه و کلیدواژه های خوب با یک آدرس استاتیک وجود ندارد، چرا که امروزه دیگر الگوریتم های ربات های جستجوگر به حدی پیشرفت کرده اند که به راحتی این نوع URL ها را کاوش کرده و ایندکس می کنند، فقط مهم این است که آدرس ها دارای پارامترهای هرچه کم تر (جهت کوتاه تر شدن آنها) و کلیدواژه های مناسب باشند، از طرفی سایت گوگل در یک مقاله رسمی توصیه می کند در صورتی که مهارت لازم در مدیریت و تبدیل آدرس های استاتیک را ندارید از دوباره نویسی URL های داینامیک خودداری کنید، چرا که ربات جستجوگر این سرویس این نوع آدرس ها را نیز به خوبی شناسایی و از اطلاعات موجود در آنها برای ایندکس بهتر استفاده می کند، از طرفی دوباره نویسی  (Rewrite) آدرس ها بعضا مشکلاتی ایجاد می کند، چرا که به لحاظ فنی ایجاد و مدیریت صحیح آدرس ها مخصوصا برای کاربران کم تر حرفه ای کمی سخت تر و پیچیده تر می شود، در کل URL های داینامیک استاندارد و یکتا که مشکل محتوای تکراری یکسان یا Duplicate Content ایجاد نکنند و با کلمات کلیدی مناسب و کوتاه باشند در مقایسه با URL های استاتیک مشابه فرق چندانی در افزایش یا کاهش رتبه سایت ما ندارند، با این حال اگر مهارت لازم در کار با سرور و فایل htaccess را دارید تبدیل لینک های داینامیک به استاتیک می تواند با رعایت سایر نکات بهینه سازی یک امتیاز مثبت هرچند در حد کم باشد.

لینک به سایت و وبلاگمان را جدی بگیریم!


موتورهای جستجو برای ارزش گذاری صفحات وب از اصول و قوانین خاصی که به صورت الگوریتم های پیچیده تعریف می شوند استفاده می کنند، هر چه امتیاز کسب شده ما در این سیستم بیشتر باشد به همان اندازه شانس قرارگیری محتوایمان در رده های بالا نیز در هنگام جستجو بیشتر خواهد بود، اما کسب امتیاز بالا آنطور که به نظر می رسد کار چندان ساده ای نیست و باید فاکتورهای مختلفی را رعایت کنیم از جمله یکی از معیارهای بسیار مهم که در این ارزش گذاری موثر است تعداد لینک و ارجاعی است که به یک صفحه وب از سایر سایت ها، وبلاگ ها، شبکه های اجتماعی و... داده می شود، این سیستم که تحت عنوان پیج رنک (Page Rank) نیز شناخته می شود بر اساس تعداد و وزن لینک عمل می کند، یعنی صرف بالا بودن تعداد ارجاع ها به تنهایی کافی نیست باید لینک از سایت ها و وبلاگ هایی باشد که خود دارای ارزش بالایی به لحاظ پیج رنک می باشند، گوگل قبلا این سرویس را به صورت عمومی در دسترس قرار داده بود اما در حال حاضر این رتبه دهی را از حالت نمایش عمومی خارج کرده است، با این حال با اطمینان بالا می توان گفت که این سیستم یا سیستمی مشابه همچنان در الگوریتم های آن به صورت مخفی استفاده می شود، لذا باید به هر روش متعارف که بهترین آن می تواند ارائه محتوای مفید و کاربرپسند باشد، برای فعالیت خود در وب ارجاع و لینک کسب کنیم.

قالب های سازگار با دستگاه های مختلف طراحی کنیم


صفحات وب علاوه بر مانیتورها و صفحه نمایش های عریض در دستگاه های مختلف با ابعاد کوچکتر نیز فراخوانی و نمایش داده می شوند، این روند با همگانی شدن استفاده از گوشی های هوشمند سیر صعودی داشته و اهمیت در نظر گرفتن آن در طراحی قالب های وب بیش از گذشته است، گوشی های تلفن همراه، تبلت ها، فبلت ها، نوت بوک و لپ تاپ های با صفحه نمایش کوچک همگی طیفی از دستگاه هایی هستند که ممکن است قالب سایت یا وبلاگمان برای اندازه صفحه نمایش آنها طراحی نشده باشد، بخصوص زمانی که طراح قالب از ابعاد ثابت پیکسلی در مقداردهی خاصیت های CSS استفاده می کند این مشکل به وضوح وجود خواهد داشت، به طور مثال اگر عرض در نظر گرفته شده برای قالب 900 پیکسل باشد قاعدتا این قالب در صفحه نمایشی با عرض 450 پیکسل اسکرول خواهد شد، به همین دلیل در روش های جدید راه حل هایی برای سازگاری بیشتر قالب ها با تمام صفحه نمایش ها در هر ابعادی در نظر گرفته شده از جمله استفاده از طراحی واکنش گرا یا Responsive که در آن از تکنیک های خاصی به هنگام طراحی قالب استفاده می شود، فراگیری و تسلط بر این روش نیاز به آموزش های جداگانه دارد اما در این حد بدانیم که داشتن یک قالب وب سازگار با تمام دستگاه ها می تواند یک امتیاز مثبت از نظر SEO باشد چرا که موتورهای جستجو با ابزارهای خاصی می توانند در اصطلاح Mobile-Friendly بودن صفحه وب را تشخیص دهند و بخصوص در هنگامی که کاربران از یک دستگاه با صفحه نمایش کوچک استفاده می کنند، این فاکتور را در نمایش لیست نتایج با درجه اهمیت بالا لحاظ کنند.
sectionدسته بندی: مهارتهای وب » بهینه سازی
related مطالب بیشتر:
» حل مشکل مطالب تکراری (duplicate content) در سایت
» چرا برخی سایت ها و وبلاگ ها رتبه الکسای بهتری دارند؟
» نحوه دوباره نویسی لینک (url rewrite) در htaccess
» رتبه بندی الکسا (Alexa) چیست و چقدر اهمیت دارد؟!
» پیج رنک چیست و چگونه می توان آن را افزایش داد؟
commentنظرات (۳۸ یادداشت برای این مطلب ارسال شده است)
نویسنده: حامد
زمان: ۰۱:۲۳:۲۶ - تاریخ: ۱۳۹۲/۰۴/۰۵
سلام ممنون از سایت خوبتون. یه سوال در مورد جستجوی گوگل دارم. من در وبلاگم مطلبی گذاشته بودم (دانلود فیزیولوژی کاستیل) و وقتی از گوگل جستجو می شد اولین سایت وبلاگ من رو می آورد . ولی الان دیگه اصلا وبلاگ من رو پیدا نمی کنه. علتش چی می تونه باشه؟ ممنون.
پاسخ: 
سلام
دلایل زیادی ممکن است باعث تنزل یا حذف رتبه یک وبلاگ یا سایت در لیست جستجو شود، به اختصار:
- کپی بودن مطلب از وبلاگ ها یا سایت های دیگر.
- وجود مطالب مشابه فراوان با محتوای یکسان در مقایسه با مطلب شما.
- عدم رعایت اصول بهینه سازی برای موتورهای جستجو در وبلاگ، سایت و...
- وجود برنامه ها و ابزارهایی که از دید موتورهای جستجو ممکن است مخرب تشخیص داده شوند (مخصوصا ابزارهای جاوا اسکریپتی که از سایت های غیر معتبر درج می شوند) و در نتیجه بی اعتمادی به وبلاگ شما.
- به روز نبودن وبلاگ یا سایت در بازه زمانی حداقل هر یک ماه.
و...
نویسنده: حسنک!
زمان: ۱۴:۳۵:۴۰ - تاریخ: ۱۳۹۲/۰۵/۲۸
یک سوال: به کلماتی که تو آدرس لینک های سایت وجود داره توجهی میشه، مثلا به جای آی دی از تایتل موضوع تو آدرس استفاده بشه بهتره؟ یا مثلا من بخوام لیست سی پی یو های اینتل رو نشون بدم، آدرس
site.com/?list=2
بهتره یا
site.com/?list=intel
پاسخ: 
سلام
بله، به لحاظ بهینه سازی برای موتورهای جستجو (SEO) سه فاکتور برای لینک ها مهم است:
- هر چه کوتاه تر بهتر.
- حاوی کلمات کلیدی مرتبط باشد.
- ترجیحا به صورت استاتیک باشد (حاوی علامت ? نباشد).
هر کدام از فاکتورهای بالا را رعایت کنید، لینک های بهینه تری خواهید داشت و امتیاز بهتری از این لحاظ در موتورهای جستجو کسب می کنید، البته این مبحث نیاز به ارائه مقدمات و آموزش های بیشتری دارد و نمی توان تمام موارد و جزئیات را در اینجا خلاصه کرد.
نویسنده: سمیرا
زمان: ۱۰:۳۷:۱۲ - تاریخ: ۱۳۹۲/۰۵/۳۱
با سلام
وبلاگ من که برای بلاگره بازدید خیلی خوبی داشت میانگینش 2500 می شد. الان قالبش رو عوض کردم و همه ی پست ها را ادیت کردم رسیده به 700
به نظرتون مشکل از کجا می تونه باشه؟ توی web master هم تعداد صفحات بلاک شده ام 2600 تا است.
پاسخ: 
سلام
علت بلاک شدن صفحاتتان چیست؟ به عبارتی چه کد وضعیت HTTP برای صفحات بلاک شده ثبت شده است (به طور مثال 404، 403 و...).
ممکن است کاهش بازدید ناشی از محدود کردن پورت های VPN و... نیز باشد، چون در حال حاضر وبلاگ های بلاگر به کلی مسدود هستند.
نویسنده: مهدی
زمان: ۲۳:۰۷:۲۶ - تاریخ: ۱۳۹۲/۰۹/۱۱
سلام. ممنون از پاسخگویی خوب شما. من 20 تا از مطالبم تو گوگل ایندکس شده ولی متاسفانه تو گوگل هر چی می گردم سایتم پیدا نمیشه. حتی اسم سایتمم به فارسی زدم و کل صفحات نتایج گوگل رو گشتم ولی سایتم پیدا نشد. ولی اسم کامل سایت رو به لاتین می زنم میاد ولی وقتی به فارسی می زنم نمیاد و نتایج گوگل رو می گردم اصلا پیدا نمی کنه. عنوان سایتم می نویسم بازم نمیتونم تو نتایج گوگل پیداش کنم. آیا مشکلی وجود داره؟ چرا با وجود ایندکس شدن من سایتم رو تو گوگل پیدا نمی کنم؟ آیا باید همچنان صبر کنم؟ لطفا راهنماییم کنید.
پاسخ: 
سلام
صرف ایندکس یک سایت دلیل بر نمایش در صفحات نتایج جستجو نیست، موتورهای جستجو و به خصوص گوگل از الگوریتم های پیچیده و مخفی ای پیروی می کنند که طبق آنها میزان محتوای متنی، فواصل زمانی به روزرسانی، رعایت اصول بهینه سازی و سئو در کدنویسی، قدمت و اعتبار سایت، سرعت بارگذاری و... می تواند در رتبه نهایی موثر باشد.
در کل بهتر است در آدرس زیر (ابزار وبمستر گوگل) سایت خود را ثبت و از خدمات آن استفاده نمائید:
http://www.google.com/webmasters
و سعی کنید محتوای متنی بیشتری مرتبط با موضوع سایتتان منتشر کنید، به مرور زمان صفحات سایتتان در لیست جستجو ظاهر خواهند شد.
نویسنده: مهدی
زمان: ۱۲:۱۷:۲۲ - تاریخ: ۱۳۹۲/۰۹/۱۳
با سلام. از کجا متوجه شم که سئو سایتم از نظر محتوا و ساختار خوب است؟ آیا راهی وجود داره؟ آیا سئو درصد خوب بودن سایت رو نشون می ده؟ سایت های فروشگاهی رو چطور می شه رتبش رو بهبود داد تا تو نتایج گوگل ظاهر بشه؟
پاسخ: 
سلام
سئو مجموعه ای از قوانین و نکات مختلف است که در نهایت به ایجاد صفحه وبی استاندارد (از لحاظ محتوا، کدنویسی و...) منتهی می شود، لذا برای هر فاکتور باید از ابزار خاص آن استفاده کنید، به طور مثال برای سنجش استاندارد بودن کدنویسی از سایت مرجع
validator.w3.org
برای موارد مربوط به موتورهای جستجو نیز در آدرس زیر سایت خود را ثبت کنید:
http://www.google.com/webmasters
و در نهایت با مطالعه منابع مربوط به SEO اطلاعات خود را افزایش دهید.
نویسنده: مهدی
زمان: ۱۸:۱۶:۲۸ - تاریخ: ۱۳۹۲/۰۹/۱۳
مرسی از پاسخگویی خوب شما. لطفا راجب سایت های فروشگاهی هم توضیح دهید. چطور تو نتایج گوگل رتبش رو بهتر کنم؟
پاسخ: 
در زمینه رعایت اصول سئو در این نوع سایت ها می توان به وجود محتوای متنی مرتبط با محصولات به اندازه کافی، به روز بودن به صورت متناوب، استفاده از کلیدواژه های مرتبط با موضوعات سایت، استفاده از سرتیترها، بهره مندی از سیستم مدیریتی (CMS) قوی در زمینه سئو و... اشاره کرد، در کل صفحات وب صرف نظر از زمینه فعالیت باید در تعامل با موتورهای جستجو از استانداردهای خاصی پیروی کنند که در مجموع به آنها سئو می گویند.
نویسنده: محمدحسین
زمان: ۰۸:۲۲:۵۴ - تاریخ: ۱۳۹۲/۱۱/۰۴
سلام اگه میشه لطف کنید و مقاله ای هم درباره سازگاری با انواع مرورگرها قرار بدید
پاسخ: 
سلام
سازگاری با مرورگرها مباحث خیلی پراکنده ای دارد که بسته به مورد و در هنگام طراحی استایل CSS ممکن است به آنها نیاز داشته باشید، قابل پیش بینی و جمع در یک مطلب نیست!
نویسنده: mansoori
زمان: ۰۹:۱۷:۲۲ - تاریخ: ۱۳۹۲/۱۲/۲۱
خیلی خوب بود.
ممنون
نویسنده: محمد
زمان: ۱۹:۲۴:۰۵ - تاریخ: ۱۳۹۳/۰۲/۲۹
سلام
من بحثم زیاد ربطی به این موضوع نداره چون پستی با موضوع سوالم پیدا نکردم اینجا پرسیدم.
من کلاسی نوشتم که که میشه قالب پایه ی وبسایت رو بهش داد و مقادیر هر صفحه خاص (مثلا درباره ما یا ارتباط با ما یا . . .) در فایل پی اچ پی مورد نظرش نوشته میشه و به قالب اصلی ارسال میشه ولی با توجه به اینکه تو php نمی شه دستور html نوشت تگ های html رو تو فایل php چاپ میکنم (echo) و ارسال می کنم به داخل قالب اصلی
ولی یکی بهم گفت اینجوری سرعت میاد پایین!
سوال یک : آیا سرعت میاد پایین؟
با استفاده از این کلاس میشه به راحتی برای یک سایت چندین قالب متفاوت به صفحات مختلفش اختصاص داد
اگه بخوام به خاطر مسئله سرعت این این کلاس رو کنار بذارم و ساده کدنویسی کنم هم کارم سخت میشه هم دیگه نمیتونم به راحتی چندین قالب برای یک وبسایت بدم و بسیاری امکانات دیگه که میخواستم به مرور به این کلاس اضافه کنم
سوال دوم : cms هایی که امکان درست کردن یک سایت بدون دانش فنی ارائه میکنن مثل وردپرس و یا نمونه های دیگه چجوری این کار رو میکنن؟
قطعا از کلاس نویسی استفاده میکنن؟ نمیکنن؟ اگه استفاده نمیکنن پس چیکار میکنن؟ اگه کلاس استفاده کنن اونام باید تو فایل php تگهاشون رو echo کنن
بحث سرعت چی میشه پس؟
-------------------------------------
اگه امکانش هست لطف کنید یه پست درباره تکنیک های بالابردن سرعت سایت بذارید
پاسخ: 
سلام
صرف اینکه کلاسی نوشته اید به تنهایی نه عامل افزایش سرعت است نه کاهش! سورس کدها باید بررسی شوند تا مشخص شود چه جاهایی را بی مورد یا اشتباه نوشته اید، اینکه گفته می شود فلان روش برنامه نویسی (به فرض شی گراء) کندتر است به هیچ وجه دلیل بر استفاده نکردن از آن نیست، کندتر است اما تا چه اندازه؟! معمولا در حدی که با چشم غیر مسلح دیده نمی شود! از طرفی کند بودن یا سریع بودن یک کد بیش از هر چیز بستگی به نحوه نوشتن ساختار و استفاده از دستورات دارد، وگرنه می توان به روش معمول هم کدهایی نوشت که رکورد کندترین ها را بشکند!
از طرفی دقت کنید که ایجاد ساختار مد نظر شما الزاما نباید به شکل کلاس باشد، به روش عادی هم می توان آن را نوشت (چیزی نیست که روش شی گرا بتواند و معمولی نه، این دو فقط روش هستند و قدرت اصلی به مفسر PHP مربوط است)، منتها استفاده از حالت شی گراء راحت تر است و برای پروژه های بزرگ توصیه می شود، بحث سرعت نیز عملا منتفی است و خیلی تفاوتی نمی کند.
نکته: نیاز نیست به دفعات از echo استفاده کنید، با تعریف یک ساختار منسجم می توانید پس از اعمال تغییرات مورد نظر، تنها خروجی نهایی را با echo به مرورگر ارسال کنید، ارسال خط به خط نیاز نیست (قاعدتا باید تجربه لازم در برنامه نویسی داشته باشید).
نویسنده: مهدی
زمان: ۱۸:۱۸:۲۷ - تاریخ: ۱۳۹۳/۰۶/۱۰
سلام من یه وبلاگ درست کردم و اون رو توی گوگل ثبت کردم ولی عنوان مطلبی رو که تو وبلاگم هست وقتی سرچ می کنم توی نتایج گوگل نیست ازتون خواهش می کنم به من تازه وارد کمک کنید.
پاسخ: 
سلام
نمایش مطالب وبلاگ در موتورهای جستجو نیاز به گذشت زمان، تلاش و ایجاد محتوای خوب دارد، در مجموع توصیه می کنیم منبعی در رابطه با سئو (SEO) مطالعه کنید.
نویسنده: مولایی
زمان: ۲۲:۲۲:۲۰ - تاریخ: ۱۳۹۳/۰۶/۱۸
سلام من عنوان وب خود را تغییر دادم اما هنوز در گوگل با همان عنوان است راهنمایی کنید چکار کنم
پاسخ: 
سلام
تغییر اطلاعات موجود در موتورهای جستجو نیاز به گذشت زمان (بین چند روز تا حتی یک ماه) دارد، تنها باید صبور باشد!
نویسنده: علی
زمان: ۲۳:۰۳:۵۱ - تاریخ: ۱۳۹۳/۰۶/۲۰
سلام
خوببین
من یه سوال در مورد برچسب
من مطلب میزارم وبم بعد چند روز
بر چسب میزنم ایا اشتباه است یا مشکلی دارد
لطفا جواب منو بدید مرسی
پاسخ: 
سلام
مشکل خاصی نیست، قاعدتا ایندکس مجدد مطلب به همراه برچسب آن در موتورهای جستجو در این حالت بیشتر طول خواهد کشید.
نویسنده: وکالت
زمان: ۱۳:۴۳:۰۳ - تاریخ: ۱۳۹۳/۰۸/۲۱
خیلی استفاده کردم ممنونم
نویسنده: saeid
زمان: ۱۶:۳۶:۳۶ - تاریخ: ۱۳۹۳/۰۹/۱۷
سلام ببخشید یه سوال داشتم من دارم سایت دانلود فیلم طراحی میکتم و میخوام مطالبم رو توی دیتابیس mysql ذخیره کنم (مثلا شرح و توضیحات فیلم حتی اسم و عنوان فیلم) و وقتی سایتم بالا بیاد مطالب از بانک خوانده بشه و لود بشه میخواستم بدونم این مشکلی برای موتورهای جستجو نداره ؟ موتورهای جستجو میتونن از بانک دیتابیس لطفا زود به سوالم جواب بدین چون منتظر جوابتونم تا شروع کنم به طراحی سایتم
پاسخ: 
سلام
تقریبا اکثر سایت های وب به همین ترتیب عمل می کنند، یعنی اطلاعات در دیتابیس ذخیره می شود و در موقع لزوم در قالب متن + کدهای HTML خروجی داده می شود! لذا هیچ مشکلی از این نظر وجود ندارد، مگر اینکه به فرض با برنامه نویسی سمت سرور (PHP + MySQL) آشنا نباشید و خروجی HTML استاندارد نداشته باشید.
نویسنده: پژمان
زمان: ۱۰:۳۶:۴۴ - تاریخ: ۱۳۹۳/۱۰/۱۹
مفید بود ممنون
paged صفحه 1 از 3




more لطفا دقت کنید که یادداشت های زیر منتشر نشده و حذف خواهند شد:
- یادداشت های خارج از موضوع این مطلب.
- سوالات کلی، غیر ضروری و مشکلاتی که هیچ تلاشی برای رفع آن نکرده باشید.
- نظرات حاوی کدها و اسکریپت های خیلی طولانی (به طور مثال کد کامل قالب وبلاگ).

9 × 4
 refresh
آگهی
رنگین کمان عکس
Ranginkamaan.com

آرشیو عکس های باکیفیت با موضوعات متنوع...
پرشین آی تی
Persianit.net

آموزش و دانلود پروژه های برنامه نویسی سی شارپ (#C)